نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،در این مراسم كه لحظاتی پیش در موزه دفاع مقدس خرمشهرآغاز شده علاوه بر حسینی شماری از مسوولان محلی و استانی به همراه جمع كثیری از مردم شهید پرور و همیشه در صحنه خوزستان نیز حضور دارند.

در این مراسم با شكوه قرار است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن بپردازد.

'سید محمد حسینی ' وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی برای افتتاح چند طرح و پروژه فرهنگی و هنری به استان خوزستان سفر كرده است.

گشایش خانه فرهنگ اندیمشك،افتتاح كتابخانه شاوور از توابع شهرستان شوش،افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری كوی شهید مدرس دزفول،گشایش مجتمع فرهنگی و هنری الوان ،حضور در مناطق عملیاتی شلمچه،زیارت قیور شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای گمنام،بازدید از پادگان محمودوند(قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان) و... از جمله برنامه های سفر یكروزه وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به استان خوزستان است كه تا كنون و لحظه مخایره این خبر از سوی ایشان انجام شده است.

'سید محمد حسینی ' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم افتتاح و بهره برداری چندین طرح و پروژه فرهنگی و هنری و شركت در برنامه های مختلف فرهنگی هنری صبح پنجشنبه وارد استان خوزستان شده است.

اخبار تكمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

فراهنگ ** 1355 **



:: برچسب‌ها: تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

دانشمندان می گویند ویژگی های سر و چهره این فسیل ها را متفاوت از خصوصیات انسان امروزی می دانند

بقایای آنچه ممکن است گونه ناشناخته ای از نژاد انسانی باشد، در جنوب چین کشف شده است.

قدمت استخوان ها که دست کم به پنج نفر مربوط است به ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

دانشمندان در حال حاضر، آنها را "آدم های غار آهوی قرمز" می نامند. این غار یکی از محل هایی است که برخی از این اجساد در آنجا کشف شده اند.

تیم محقق گفته اند که تحلیل و بررسی دقیق تری بر روی فسیل ها لازم است تا بتوان آنها را گونه تازه ای از انسان درنظر گرفت.

دارن کورنو، یکی از سرپرستان این تیم و از استادان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا گفت: "ما در این مرحله می کوشیم که در طبقه بندی آنها خیلی با دقت عمل کنیم."

او به بی بی سی گفت: "یکی از دلایل این کار این است که، چه باور کنید چه نکنید، در حال حاضر، در علم تکامل انسانی، تعریف عمومی، توافق شده و بیولوژیکی از گونه خودمان (هومو سپین) ها هم نداریم. و این حوزه، بسیار مورد اختلاف نظر است."

تعدادی از این فسیل ها نزدیک شهر منگزی در استان یونان در چین کشف شده اند. یک اسکلت دیگر هم در همسایگی این استان، در لانگلین یافته شده است.

جمجمه ها و دندان های فسیل های یافته شده در این دو منطقه به شدت به هم شباهت دارند، که نشان می دهند احتمالا همه آنها از یک گروه جمعیتی بوده اند.

دانشمندان همچنان در حال حفاری و کاوش در این ناحیه اند.

۱۱ هزار و پانصد سال پیش انسان های غار آهوی قرمز احتمالا شبیه این بوده اند.

ولی به گفته تیم تحقیق، ویژگی چهره هاشان کاملا با خصوصیات چهره یک انسان امروزی است.آدم های غار آهوی قرمز ویژگی هایی ترکیبی از انسان های امروزی و انسان های باستان دارند.

این آدم ها کاسه های سرشان گردتر بود و برآمدگی های شاخص پیشانی داشتند. استخوان های جمجمه های آنها کاملا ضخیم بود. صورت های آنها کاملا کوتاه و تخت بود و بینی های پهن داشتند. آرواره های آنها جلو بود ولی از داشتن چانه انسان امروزی، بی بهره بودند. اسکن کامپیوتری جمجمه در ناحیه مغز تفاوت هایی را در نشان می دهد.آنها همچنین دندان های آسیاب بزرگ داشتند.

دکتر کورنو و همکارانش چند سناریو را درباره انسان های غار آهوی قرمز محتمل می شمارند.

یکی اینکه آنها نماینده مهاجران بسیار قدیمی از انسان های هوسپین با ظاهری بسیار بدوی بوده اند که پیش از نابودی، جدا از دیگر نژادها در آسیا زندگی می کرده اند.

احتمال دوم این است که آنها نژاد متمایزی از انسان بوده اند که در آسیا تکامل یافته اند و در کنار گونه انسانی خود ما، تا همین اواخر به زندگی ادامه داده اند.

احتمال دیگر نیز این است که آنها این ویژگی های بدوی تر را به دلیل تغییرهای ژنتیکی یا در پاسخ به فشارهای محیطی نظیر وضعیت آب و هوا، به صورت مجزا به تکامل رسانده اند.

تلاش هایی برای استخراج دی ان ای از بقایای این فسیل ها صورت گرفته است. از روی دی ان ای ها می توان مطالعات دقیق تری از تحولات ژنتیکی احتمالی و ارتباط آنها با گونه های دیگر انسانی - نئاندرتال ها و گونه اسرارآمیزی در سیبری که به دینسوان ها معروفند- انجام داد.

آدم های غار آهوی قرمز در هر کجا از درخت انسانی قرار داشته باشند، کشف آنها اهمیت زیادی دارد چرا که داستان جذاب مهاجرت و تکامل انسانی را که روز به روز پیچیده تر می شود، کامل تر می کند.



:: برچسب‌ها: آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

'غلامعلی تاج' رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول عصرپنجشنبه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگسرای شهید مدرس شهرستان دزفول با اعتباری افزون برهشت میلیارد ریال ساخته شده است.

وی افزود: كار ساخت این فرهنگ سرا در زمینی به مساحت 700 مترمربع در كوی مدرس شهرستان دزفول از سا‌ل 88 آغاز شد و ظرف مدت دو سال بطول انجامید.

تاج گفت: این مجموعه فرهنگی شامل یك سالن 170 متر مربعی ، شش كلاس آموزش هنری، سایت اداری، اتاق‌های گریم، دكور ودیگر بخش های خدماتی است ونقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی این منطقه ایفا خواهد كرد.

دكتر سید ' محمد حسینی ' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افتتاح چندپروژه فرهنگی در شهرهای شوش، اندیمشك و دزفول روز پنچشنبه به شهرهای شمالی خوزستان سفر كرد.

7279/538



:: برچسب‌ها: شب , چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

'محمد غفاری' روز جمعه در این خصوص به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: طی دیروز و امروز صحت انتخابات دو حوزه انتخابیه دیگر شامل سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب و نیز حوزه نیشابور و تخت جلگه تایید شد.

وی افزود: پیش از این صحت انتخابات در حوزه انتخابیه تایید شده بود كه شامل گناباد و بجستان، حوزه كاشمر، خلیل آباد و بردسكن و حوزه قوچان و فاروج ، مشهد و كلات همچنین تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات بودند.

او فریمان، سرخس و بخشهای احمد آباد و رضویه، چناران و بینالود و نیز درگز را سه حوزه دیگر از هشت حوزه تایید شده قبلی عنوان كرد.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: فقط دو حوزه انتخابیه دیگر باقی مانده كه با تایید نتایج آنها كار مرحله نخست برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان پایان می یابد.

2713/659



:: برچسب‌ها: اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

'یوسف حسنی' شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعضای ستاد بحران شهرستان نایین از آمادگی لازم برای رسیدگی به خودروهای گرفتار شده در این طوفان برخوردارند.

وی اظهار داشت: ستاد اسكان این شهرستان مدارس انارك را برای استقرار 500نفر و مدارس نایین را برای بیش از دو هزار نفر آماده كردند.

فرماندار نایین اضافه كرد: مسافران می توانند تا آرام گرفتن طوفان شن، شب را در نایین و انارك استرحت كنند و فردا صبح به راهشان ادامه دهند.

شهرستان نایین با بیش از 40 هزار نفر جمعیت در كیلومتر 140 شرق اصفهان قراردارد.

7136/1011/



:: برچسب‌ها: مربع , چشم انداز , ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 503
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse
کسروی

شاید کسروی بیشتر به عنوان منتقد اجتماعی و پژوهشگر تاریخی شهرت داشته باشد اما نمی توان تاثیری را که در زمینه زبانشناسی و اصلاح زبان فارسی داشته نادیده گرفت.

از لحاظ عقیدتی، تلاش احمد کسروی برای اصلاح زبان و خط فارسی را باید بخشی از آرمان های تاریخی، سیاسی و اجتماعی او دانست که بر این اعتقاد مبتنی بود که دستیابی ایرانیان به جایگاهی شایسته در جامعه جهانی مستلزم تقویت تفاهم و وحدت ملی و غلبه بر عوامل تفرقه دینی، فکری و زبانی است.

در عین حال، دیدگاه های او در حوزه زبانشناسی به وضوح نشانگر شناختی عمیق از مشکلات و کاستی های زبان فارسی است که برای تمامی کسانی که امروزه در صدد استفاده از این زبان برای بیان مفاهیم پیچیده تر علمی و یا برگرداندن چنین نظراتی از زبان های "پیشرفته" هستند کاملا شناخته شده است.

از نظر یادگیری زبان فارسی هم، اگر در دستور زبان برخی از زبان های دیگر با "استثناتاتی" مواجه می شویم که معمولا از شکل قدیمی تر و اصلاح نشده این زبان ها برجای مانده، زبان فارسی در واقع زبان استثناهاست و قواعد دستوری بیش از آنچه که مراعات شود، نادیده گرفته می شود.

مشکل دیگری که کاربران زبان فارسی با آن دست به گریبان هستند، الفبای عربی است که کمابیش به همان صورت و بدون انطباق با نیازهای فارسی زبانان به کار گرفته می شود به نحوی که برای برخی از صامت ها در زبان فارسی، بیش از یک حرف وجود دارد در حالیکه مصوت های کوتاه معمولا نوشته نمی شود.

به این ترتیب، لازم است تمامی کلمات یک به یک به حافظه سپرده شود و کمتر قاعده ای در زبان فارسی برای تشخیص املای واژه ها وجود دارد.

"آن درآمیختگی و گشاده بودن درهای زبان به روی واژه های عربی، فارسی را از "یکزبانی" بیرون برده بود زیرا یک زبان هنگامی یک زبان است که دارای یک رشته کلمه ها باشد و همگی آن را به یک راه نویسند و گویند"

احمد کسروی

وفور واژه های غیر ایرانی، که به صورت یاخته هایی مستقل وارد زبان فارسی شده است، امکان "صرف" این واژه ها و استخراج مشتق از آنها بر اساس قواعد دستوری را از میان برده است. نتیجه اینکه فارسی زبانان ناگزیرند نه تنها شکل نوشتن، بلکه نحوه استفاده از بسیاری از کلمات رایج را حفظ کنند و به افرادی گرفتار محفوظات و بی توجه به لزوم برخورد عقلی با پدیده ها تبدیل شوند.

کسروی برای حل چنین مشکلاتی و ارتقای کیفیت و کارآیی زبان فارسی، تغییراتی را در دستور زبان فارسی پیشنهاد کرد و همراه با احیا و یا ابداع واژه های مناسب تر فارسی، کوشید تا زبانی "آراسته تر" را به جریان بیاندازد.

البته، او فرصت تدوین چارچوبی نظری برای دستور زبان مورد نظر خود را نیافت اما با انتشار مطالبی به این زبان، که درک آن برای فارسی زبانان از بسیاری از نوشته های رایج دشوارتر نبود، کوشید نحوه کاربرد "زبان پاک" را به دیگران نشان دهد.

کسروی برنامه ای هم برای تغییر خط فارسی و استفاده از خطی مناسب تر داشت که ظاهرا هرگز به مرحله اجرا نرسید.

"آک های" زبان فارسی

کسروی در جزوه "زبان پاک" که حاوی دیدگاه ها و پیشنهادهایش برای اصلاح زبان فارسی است، در پاسخ به کسانی که از او خواسته اند تا یک کتاب دستور زبان بنویسد، می گوید که "امروز را همین کتاب به جای دستور است ولی چون کار به پایان رسید و آراستگی زبان تا آنجا که خواست ماست با یاری خدا انجام پذیرفت، پیداست که باید آنگاه دستوری نوشته شود و به چاپ رسد."

در این جزوه، کسروی تاکید می کند که زبان فارسی به صورتی که رواج دارد، چنان با واژه های بیگانه در آمیخته و از نظر دستور زبان و سبک گفتار و نوشتار گرفتار هرج و مرج شده است که نمی توان آن را یک زبان واحد دانست و با اشاره به تفاوت در سبک نگارش آثار مختلف به زبان فارسی، نشان می دهد که چگونه آشنایان با یک سبک خاص، احتمالا قادر به درک نوشته هایی به سبک دیگر نیستند، گویی به دو زبان مختلف سخن می گویند.

از دیدگاه احمد کسروی، مبارزه با این تشتت زبانی و ایجاد تفاهم در انتقال دیدگاه ها نیز همانند نبرد علیه تفرقه دینی و مذهبی، برای تقویت وحدت ملی و فراهم کردن زمینه پیشرفت کشور لازم است.

"... از یکسو گفتارها در باره آکهای آن زبان نوشته و آنها را باز نموده و راه چاره اش نیز نشان داده ایم، و از یکسو با برگزیدن واژه های فارسی یا گزاردن واژه های نوینی و یا از راه های دیگری به آراستن زبان و درست گردانیدن آن کوشیده ایم"

کسروی

در گفتار یکم "کتاب زبان پاک"، احمد کسروی با یادآوری اینکه از سال ۱۳۱۲ و چاپ مهنامه پیمان در صدد تبلیغ لزوم اصلاح زبان فارسی بوده است، به تشریح "آکهای زبان" پرداخته و معایب و کاستی های آن و نحوه رفع آنها را شرح داده است.

نخستین "آک" یا عیب زبان فارسی از نظر کسروی "درآمیختگی با کلمه های بیگانه" و عمدتا واژه های عربی است. کسروی این پدیده را به "هوسبازی و خودنمایی" کسانی نسبت می دهد که در طول تاریخ، به منظور سجع سازی و قافیه پردازی و یا با تظاهر دروغین به تسلط بر زبان تازی و به منظور فریفتن دادن عوام، تا آنجا که می توانستند وازه های عربی به کار بردند و زبانی پیچیده و کمابیش نامفهوم را رواج دادند.

البته کسروی با وارد کردن یا ابقای واژه های بیگانه در زبان فارسی، در صورتی که چنین ضرورتی وجود داشته باشد، مخالف نیست اما تاکید دارد که این واژه ها باید با خصوصیات دستوری زبان فارسی انطباق یابد و این نظر را رد می کند که استفاده بی رویه از این کلمات، به غنای زبان منجر می شود.

وی در پاسخ به کسانی که ورود واژه های لاتین به زبان فرانسه را به عنوان نمونه ای از گسترش این زبان ذکر کرده اند می گوید که اولا، زبان اولیه ساکنان سرزمین فرانسه ابتدایی بود و فرانسه نوین از لاتین به وجود آمده و بدون استفاده از واژه های لاتین با کمبود جدی مواجه می بود و علاوه بر این، کلمات لاتین پس از ورود به زبان فرانسه، طبق دستور این زبان و همانند واژه های بومی به کار گرفته می شود به نحوی که فرانسوی زبانان می توانند مشتق های آنها را به سادگی به دست آورند.

چنین وضعیتی به ندرت در فارسی رعایت شده است. به عنوان مثال، واژه عربی "عمل" به شکل اصلی وارد فارسی شده و برای استفاده از مشتقات آن، مانند عامل، معمول، و نظایر آن باید از دستور زبان عربی استفاده کرد.

به گفته کسروی، در حالیکه در لغتنامه زبان های اروپایی، ثبت یک مدخل برای استفاده مراجعه کننده از تمامی مشتقات آن کلمه کفایت می کند، لغتنامه فارسی باید تمامی مشتقات کلمات بیگانه را به صورت مدخل های جداگانه ثبت کند و به این ترتیب، به مجموعه ای از هزاران هزار کلمه تبدیل شود.

آک دوم از نظر کسروی "دو ریشگی در کارواژه ها" یا افعالی است که مصدر آنها به شکل های مختلف نوشته می شود و تابع قاعده واحدی نیست. برخی از مشتقات این افعال از یک مصدر، و برخی دیگر از مصدر دیگر گرفته می شود. به عنوان مثال، گونه های رفت، می رفت، رفتم، از مصدر "رفتن" و گونه های می روم، می رود، می رویم از مصدر "رویدن" گرفته شده است.

"بی گفتگوست که باید الفبای ما دیگر گردد. در این باره پنجاه سال است سخن می رود و اکنون باید به کار بسته شود و ما شایسته ترین دسته ایم که آن را به کار بندیم"

کسروی

سومی عیب زبان فارسی، "فزونی بیجای کارواژه های یاور" یا افعال کمکی مانند "کردن" "نمودن" و مانند آنهاست که به دلیل رواج واژه های بیگانه، به وفور در فارسی یافت می شود، مانند تقاضا "کردن" "تلفن کردن" "تقاضا نمودن" و مانند اینها. کسروی یادآور می شود که گاه حتی واژه های فارسی نیز گرفتار این مشکل شده است، مانند: گمان بردن به جای گمانیدن، خشک کردن به جای خشکیدن و خشک شدن به جای خشکاندن.

"ناروا بودن قاعده ها" یا رواج قاعده ای واحد، عیب دیگر زبان فارسی است که باعث می شود از بعضی از افعال تنها یک مشتق، و از بعضی دیگر، مشتق های بیشتری به دست آید. مثلا از فعل رفتن، مشتق هایی به شکل "رونده" و "روا" و "روان" رواج دارد اما همین قاعده در مورد فعل آمدن به کار نمی رود و اگرچه "آینده" واژه ای رایج است است، مشتق هایی مانند "آیا" و "آیان" به کار نمی رد. کسروی معتقد که باید برای تمامی افعال، قاعده ای یکسان کار رود.

در ادامه این گفتار، کسروی "گذرا و ناگذرا بودن برخی ریشه ها" را مطرح می کند و می گوید که برخی از افعال هم "لازم" و هم "متعدی" است مانند: آب ریخت، او آب را ریخت.

استفاده از "کننده" به جای "کرده شده" یا در هم ریختن اسم فاعل و مفعول (خوابیده به جای خوابنده، ایستاده به جای ایستاده به جای ایستنده) و "درهم بودن زابها" یا صفت ها نیز موارد دیگری است که کسروی به عنوان معایب دیگر زبان فارسی به آنها پرداخته است.

وی سپس به موضوع مهم آشفتگی و جابجایی در معانی واژه ها و به خصوص "به هم خوردن کارواژه های" می پردازد و می نویسد که در نوشته های خود به "پیراستن زبان از همه این آکها کوشیده ایم و زبانی که اکنون برای نوشته های خود می داریم و آن را زبان پاک می نامیم، از بیشتر این آکها پاک گردیده و از بازمانده نیز پاک خواهد گردید."

کاستی کارواژه ها

گفتار دوم کتاب زبان پاک به "گونه های کارواژه ها" یا صرف افعال اختصاص دارد که از میان سایر اجزای سخن، مانند واژه (اسم)، کارواژه (فعل) و بندواژه (حرف) از همه مهمتر است و به گفته کسروی "رگ سهنده جمله، کارواژه می باشد."

تاکید بر اهمیت کارواژه ها و رفع کاستی زبان فارسی در این زمینه بی دلیل نیست زیرا گستردگی زمان های صرف فعل، یا صیغه های صرف افعال مستقیما با توانایی در بیان مفاهیم پیچیده ارتباط دارد. در واقع، "زمان فعل" تنها "وقت" وقوع یک عمل را مشخص نمی کند بلکه ارتباط معنوی و ذهنی آن را نیز نشان می دهد به نحوی که کاربرنده بتواند تا در "طول زمان و فضای ذهنی" حرکت کند و تحول و تطور پدیده ها را به شکلی دقیق تر و در ارتباط با یکدیگر بیان دارد.

برای نشان دادن کاستی های فارسی در این زمینه، می توان "زمان های فعل" در فارسی و انگلیسی را با هم مقایسه کرد. در زبان انگلیسی امروزی (و نه انگلیسی زمان شکسپیر) زمان های فعل عبارتند از: حال، گذشته، آینده، آینده در گذشته (یا شرطی)، حال کامل، گذشته کامل، آینده کامل، آینده در گذشته کامل. هرکدام از این زمان را می توان به صورت فعل استمراری نیز صرف کرد در حالیکه برای تمامی افعال متعدی در همه این صیغه ها، وجه مجهول هم وجود دارد و به سادگی ساخته می شود.

به این مجموعه، وجه امری فعل را نیز باید افزود.

"در فارسی نیز [شمار کارواژه ها] تا بیست و چندی بوده است ولی بشوند آسیبی که به زبان رسیده، بسیاری از آنها فراموش شده و برخی نیز بهم آمیخته و نابسامان گردیده بود. این است که فارسی زبانان از فهمیدن و فهمانیدن بسیاری از معنی ها بی بهره می بودند"

کسروی

در مقابل، در زبان فارسی رسمی امروزی، امکان صرف افعال در زمان های مختلف بسیار محدود است و به گفته کسروی، حتی در این مورد نیز آشفتگی هایی دیده می شود.

کسروی با یادآوری اینکه در گذشته، تعداد زمان های فعل در فارسی به بیش از بیست مورد می رسیده که اکثر آنها به مرور زمان، متروک مانده، با احیای برخی از این زمان های متروک و ابداع برخی دیگر، سیزده گونه کارواژه را معرفی می کند که هرکدام بیانگر مفهومی بسیار دقیق است.

اشاره به برخی از زمان هایی که کسروی تحت عناوین سه گانه "گونه های گذشته و اکنون و فرمایش" (ماضی، مضارع و امر) تقسیم بندی کرده بی مناسبت نیست.

مثلا، در افعال ماضی، کسروی از گذشته، گذشته ساده، گذشته نادیده، گذشته همیشگی، گذشته همان زمانی، گذشته پیوسته، گذشته آیندگی، گذشته گذشته، گذشته همانزمانی نادیده، گذشته گذشته نادیده، گذشته همیشگی همانزمانی، گذشته همیشگی پیوستگی، و گذشته گذشته همیشگی نام می برد و برای هر کدام، قاعده ای ساده تعیین می کند.

پس از طرح پیشنهاد خود برای گسترش دامنه استفاده از افعال، کسروی فصل دیگری را هم به بررسی آشفتگی در معنی بسیاری از کلمات رایج اختصاص می دهد و می نویسد که "یکی از آکهای زبان فارسی این می بود که بسیاری بلکه بیشتری از معنی های نزدیک به هم، در هم آمیخته و از این راه، نابسامانی و درماندگی بسیاری در زبان پدید آمده بود."

از نمونه هایی که کسروی در این مورد به آنها اشاره می کند می توان به درهم آمیختگی "نوشتن و نگاشتن" "آمرزیدن و بخشیدن" توانستن و یارستن" "شایستن، سزیدن و زیبیدن" و موارد دیگر اشاره کرد که به گفته او، هر کدام دارای معنایی مشخص و دقیق، اما متفاوت است اما فارسی زبانان از این تفاوت ها آگاهی ندارند و یا آنها را نادیده می گیرند.

"بی گفتگوست که باید الفبای ما دیگر گردد. دراین باره پنجاه سال است سخن می رود و اکنون باید به کار بسته شود و ما شایسته ترین دسته این که آن را به کار بندیم"

احمد کسروی

البته شاید عادت نویسندگان فارسی زبان به استفاده از چند واژه با معانی نزدیک به هم به جای یک کلمه عاملی در نادیده گرفتن این تفاوت ها بوده باشد. به عنوان مثال، این جمله که "در او شرم و آزرم نیست" یا "این رفتار شایسته و زیبنده نیست" در نوشته های فارسی ابدا نامناسب دانسته نمی شود هر چند فایده ای هم از استفاده از دو واژه برای انتقال یک مفهوم به دست نمی آید.

کسروی در ادامه بحث خود، به یکسان سازی "پسوندها و پیشوندها" می پردازد و تاکید می کند که باید کاربرد این بخش از سخن نیز تابع قانون و قاعده ای واحد و مشخص باشد در حالیکه در زبان فارسی امروزی، پیشوندها و پسوندها در موارد متعدد از کاربرد اصلی خود به دور افتاده است.

علاوه بر پیشنهاد اصلاح دستور زبان فارسی و نحوه کاربرد اجزای مختلف کلام، کسروی واژه های جدیدی را نیز در برابر واژه های رایج عربی پیشنهاد می کند که به دلیل اینکه عمدتا از ریشه های فارسی گرفته شده اند، می توان آنها را به سادگی به کار گرفت.

رواج واژه های فارسی این فایده را نیز دارد که شنونده فارسی زبانی که برای نخستین بار واژه ای را بشنود، می تواند معنی آن را درک کند و یا لااقل حدس بزند و به این ترتیب، مغز خود را به جای انباشتن از "محفوظات" به فعالیت سازنده وادار کند.

بخش دیگری از کوشش کسروی در حوزه زبانشناسی به موضوع جایگزین کردن الفبای عربی اختصاص داشته و پیشنهاد او این بوده است که، با توجه به محدودیت های فنی، بهتر آن است که الفبای لاتین با تغییرات مناسب برای این منظور به کار رود.

کسروی در صفحات پایانی کتاب زبان پاک، با یادآوری اختراع زبان اسپرانتو به عنوان زبانی که می توان به سادگی آموخت و به کار برد، ابراز امیدواری می کند که فارسی اصلاح شده مورد نظر او بتواند به عنوان یک زبان جهانی رواج یابد و می نویسد: "ما امیدمندیم آن زبان همگان که جهان به آن نیاز می دارد، این زبان گردد. اگر خدا خواسته است، خواهد بود."

میراث کسروی

تاثیر کسروی در حوزه زبانشناسی و اصلاح زبان فارسی را البته نباید دست کم گرفت. برخی از واژه هایی که او یافته یا گزارده، رواج عمومی پیدا کرده و حتی امروز هم، کسانی که در صددند به "فارسی سره" سخن بگویند و بنویسند، خود را از "دستور زبان" مورد نظر کسروی بی نیاز نمی بینند.

کشتن کسروی تنها جسم یک فرد را نابود نکرد، بلکه بی تردید جامعه روشنفکر و آزاد اندیش ایران را گرفتار رعب و وحشت ساخت، فضای آزاداندیشی را گرفتار جمود فکری کرد و پیشرفت سریعتر فرهنگی را دشوارتر کرد و به روند رشد و تعالی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور آسیب رساند

با اینهمه، در ارزیابی میراث کسروی و جایگاه او در تاریخ تفکر ایرانیان، باید محیط اجتماعی زمان او و نقشی را که در آن ایفا کرد در نظر گرفت.

احمد کسروی را می توان هم محصول و هم سازنده دورانی خاص از تاریخ نوین ایران دانست.

در واقع، حال که به آثار کسروی و مباحثاتی که از جمله با مذهبیون داشت نظر می افکنیم و آن را با شرایط امروز مقایسه می کنیم، فضای آن روزگار را، دست کم در زمینه تحقیقات و تفکر اجتماعی و فرهنگی، به مراتب آزادتر از امروز می یابیم.

حتی با وجود نگرش خشونت آمیز بعضی تشکیلات اجتماعی و ناتوانی دستگاه حکومتی در حراست از قانون، بازهم دوران نویسندگی کسروی، دوره ای استثنایی در تاریخ معاصر ایران است.

البته مانند آثار هر محقق دیگری، آنچه که از کسروی در حوزه های مختلف باقی مانده قابل نقد و بررسی، قبول و یا رد است اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که او نمونه ای کامل و نادر از پژوهشگر ایرانی روشنفکر و آزاد اندیش بود که اگرچه گاه زبانی چالشگر یا گزنده به کار می گرفت، اما هدف تهاجم او همواره خشک اندیشان و منطق گریزان بود و خود نیز نگران بود که مبادا گرفتار تعصب و یکسونگری شود.

قتل کسروی ذهنی فعال و خلاق را از میان برد که می توانست راه هایی را برای حل برخی از مشکلات جامعه ایرانی بیابد.

اما تاسف آور تر اینکه کشتن کسروی تنها جسم یک فرد را نابود نکرد، بلکه بی تردید جامعه روشنفکر و آزاد اندیش ایران را گرفتار رعب و وحشت ساخت، فضای آزاداندیشی را گرفتار جمود فکری کرد و پیشرفت سریعتر فرهنگی را دشوارتر کرد و به روند رشد و تعالی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور آسیب رساند.

در سالروز قتل کسروی، دشوار بتوان این اندیشه را نادیده گرفت که شاید اگر چنین نمی شد، اگر فضای روشنفکری و روشنگری آن زمان همچنان ادامه می یافت، شاید برای ایرانیان سرنوشتی دیگر رقم می خورد.



:: برچسب‌ها: باند , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ,در واقع فكر تاسیس سازمانی برای نزدیكی دیدگاههای كشورهای عرب ابتدا در سال 1930 توسط «نوری سعید» نخست وزیر وقت حكومت پادشاهی عراق مطرح گردید، اما «ابن سعود» در عربستان به صورت رقیبی جدی در مقابل او عرض اندام كرد؛ حمایت انگلیس از ناسیونالیسم عربی كه اعراب همواره بر ان تاكید دارند ، به این اندیشه قوت بخشید. سپس دولت وقت مصر به عنوان رقیب عراق و عربستان با دیدگاههای سیاسی اعراب همگام شد وزمینه تشكیل یك مركز برای وحدت این اعراب فراهم گردید .

در واقع اتحادیه عرب، نخستین سازمان بین‌المللی است كه بین كشورهای 'عربی‌' درسال 1945 به ابتكار مصر تاسیس شد.

طرح پیشنهادی مصر در اولین كنگره عربی توسط اعضای وقت این اتحادیه حاضر یعنی مصر، عربستان سعودی، عراق، سوریه، لبنان، یمن و اردن امضا و تایید شد و به زودی به تصویب مقامات داخلی این كشورها رسید.

در واقع تشكیل اتحادیه عرب را می‌توان زاییده تجدید ناسیونالیسم ملت‌های عربی از یك‌سو و تایید دولت انگلستان در سال 1941 به وسیله «آنتونی ایدن»، وزیر خارجه وقت انگلیس از سوی‌ دیگر تلقی كرد، به عبارت دیگر در فاصله دو جنگ جهانی، جنبش‌های آزادی‌بخشی در جهان عرب شكل گرفتند كه در مرحله اول خواهان استقلال كشورهای عربی بودند و در مرحله دوم خواستار وحدت و تشكیل حكومت واحد عربی بودند، به همین دلیل انگلیس در فوریه 1943 موافقت ضمنی خود را با تشكیل چنین اتحادیه‌ای اعلام كرد و سرانجام در نشست اسكندریه در مصر با امضای «موافقتنامه اسكندریه» اتحادیه عرب شكل گرفت.

اهداف شكل‌گیری این اتحادیه

/////////////////////////////////

از اهداف راهبردی این اتحادیه برقراری آزادی ورهایی از سلطه بیگانگان و تحقق وحدت عربی عنوان شده‌ است

دراین زمینه سال 1950 یك قرارداد دفاع متقابل شبیه پیمان دفاعی آتلانتیك شمالی، نیز بین دولت‌های عضو اتحادیه عرب به امضا رسید.

در بررسی اجمالی عملكرد اتحادیه عرب نشان می دهدبا درنظرگرفتن اهداف تشكیل آن،در عمل چندان موفق نبوده است. و عملكرد ان طی تاریخ نه تنها نتوانست به وحدت دولت‌های عربی كمكی كند، بلكه در برخی موارد مانع وحدت بین آنها نیز شده كه در این‌باره می‌توان به اتحاد كشورهای مصر، سوریه، لیبی و یمن اشاره كرد.

اختلاف‌های شدید موجود بین رژیم‌های حاكم بر اعضای اتحادیه و اهداف و منافع متضادشان در امور داخلی و سیاست خارجی در واقع این اتحادیه را به سازمانی ناتوان و ضعیف تبدیل كرده است.

آرمان‌های سیاسی اتحادیه عرب با این هدف شكل گرفت تا از منافع كشورهای عربی دفاع كند، اما پیش از هر چیز باید تاكید كرد، اتحادیه عرب برای تحقق این هدف طرح سیاسی خاصی داشته كه در «مقابله» و «ستیز» خلاصه می‌شود، اما این طرح ابتدا موفقیتی درپی نداشت و نتوانست به اعراب مقابل اسرائیل كه در 1948 اعلام وجود كردند، كمكی كند و طرح دفاع مشترك اعضاء نیز نتوانست در مقابل توسعه طلبی اسراییل مقابله كند.

چنانچه در قبال وقایع سال‌های 1956 (بحران سوئز)، جنگ 1967 و 1973 اعراب و اسرائیل نیز چندان راهگشا نبود و كاری از پیش نبرد.

از لحاظ نظامی نیز اقدامات اتحادیه در طول تاریخ تاسیس ان بسیار ناامید كننده بوده است. همچنین این اتحادیه به دلیل بحران‌های شدیدی كه دامن‌گیر آن بوده، با مشكلاتی مواجه شده كه موجب بروز شكاف‌هایی در آن گردیده است ، مثلا كشورهای عضو این اتحادیه همواره به مصر و همچنین به موضع‌گیری‌های سیاسی متفاوت اردن از اتحادیه، به دیده‌ی تردید نگریسته‌اند.

انعقاد پیمان كمپ دیوید نیز بین كشورهای عرب شكافی عمیق بوجود آورد و مصر را از صف مقدم جبهه كارزار علیه اسرائیل جدا و او را در كنار این رژیم اشغالگر قرار داد.

مقر اتحادیه عرب درسال 1977 از قاهربه دلیل امضای قرار داد كمب دیویدتوسط انور السادات به تونس انتقال یافت و كشورهای عرب تصمیم گرفتند، مصر را از اتحادیه اخراج كنند، ولی مجددا از سال 1984-1983 مصر به تدریج با كشورهای عرب روابطش را بهبود بخشید، طوری كه مجددا اواخر دهه 1980 به اتحادیه بازگشت و مقر اتحادیه نیز در 31 اكتبر 1990 به قاهره انتقال یافت

از مواضعی سیاسی كه اتحادیه عرب در قبال رخدادهای منطقه می گیرد چنین استباط می شود كه این اتحادیه همواره براساس منافع گروه خاصی گام برمی دارد .

برای مثال این اتحادیه در قضیه قیام مردم بحرین نه تنها بدنبال راهی برای برقراری ارامش در این كشور نبود بلكه ورود نیروهای نظامی عربستان برای كشتار مردم این كشور را نیز نادیده گرفت .

درحالی‌كه سازمان‌های بین المللی مانند اتحادیه اروپا، كمیساریای عالی حقوق بشر و دیگر سازمان‌های بین المللی موارد نقض حقوق بشر در این كشور را بررسی كردند از مردم این كشور نیز حمایت خود را اعلام كردند.

این سیاست اتحادیه در قبال انقلاب مردم یمن نیز در پیش گرفته شد ودر قبال كشتار مردم این كشور توسط علی عبد الله صالح سكوت اختیار كرد.

همچنین این اتحادیه كشورهای عضو كه با سیاست ان همسو نباشند انها را از عضویت ساقط یا تعلییق می كند. نمونه بارز ان می توان به تحولات كشور سوریه اشاره كرد .

به گفته برخی سیاستمداران در واقع چنین استباط می شود تصمیم وزیران خارجه كشورهای عضو اتحادیه درباره سوریه نشانه سلطه برخی كشورهای عربی بر این اتحادیه است .

اكنون كه قرار است نشست سران عرب عضو اتحادیه در بغداد برگزار شود این كشور نسبت به برگزاری ان ملاحظاتی دارد كه از مهمترین انها ایجاد ساختار جدیدی برای ان وهمچنین افزودن بند مبارزه با تروریسم در پیش نویس مقدمات این اجلاس است.

پس از سرنگونی صدام وهمچنین خروج نیروهای امریكایی از عراق برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در این كشور می تواند بعنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی عراق تلقی شود.

اجلاس سران عرب قرار است 29 مارس (10 فروردین) در بغداد برگزار شود.

تمام/1385



:: برچسب‌ها: پاریس ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

رییس جمهوری در این آیین به صورت نمادین كلید یكی از واحدهای مجتمع 1000 واحدی اندیمشك را در اختیار مالك آن قرار داد و با بازدید از بخشهای مختلف این مجتمع و با توضیحات دست اندركاران، در جریان نحوه احداث آن قرار گرفت.

احمدی نژاد همچنین با جمعی از ساكنان این مجتمع كه به استقبال وی آمده بودند، از نزدیك و به صورت رو در رو به گفتگو نشست و ضمن پاسخ دادن به ابراز احساسات صمیمانه ایشان و شنیدن و دریافت درخواستهای آنها، دستوراتی برای رفع مشكلاتشان صادر كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا رییس جمهوری صبح امروز به منظور افتتاح ورزشگاه 50 هزار نفری اهواز ، پل كابلی اهواز واگذاری واحدهای مسكن مهر و چند پروژه عمرانی دیگر سفری یك روزه به خوزستان را آغاز كرد.

'محمود احمدی نژاد' را در این سفر 'علی نیكزاد' وزیر راه و شهرسازی، 'محمد عباسی' وزیر ورزش و جوانان و 'مجتبی ثمره هاشمی' مشاور و دستیار ارشد رییس جمهوری همراهی می كنند.

سیام ** 9012** 1313



:: برچسب‌ها: سفر , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، نمایندگان اروپا در بیانیه خود كاستی های و بی نظمی ها در روند فراهم كردن زمینه برگزاری ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روسیه در چهارم مارس جاری را محكوم كردند.

بر پایه این گزارش، ناظران بین المللی بر این باورند كه انتخابات اخیر ریاست جمهوری روسیه به واسطه كاستی ها در روند ثبت نام، نابرابری در پوشش رسانه ای تبلیغات نامزدها و استفاده از منابع دولتی به نفع یك نامزد خاص بوده است.

بنا بر این گزارش در بیانیه پارلمان اروپا از محدودیت رای دهندگان در انتخاب نامزد مورد نظرشان ابراز تاسف و درخواست شده است كه تحلیل جامعی از تمام بی قانونی ها با نگاه به تقویت قوانین دموكراتیك در انتخابات آتی صورت گیرد.

در بیانیه پارلمان اروپا از تمامی طرف ها در خواست شده است كه قبل از آیین تحلیف رییس جمهوری جدید، از فرصت موجود برای تصمیم گیری درباه بسته اصلاحاتی جامع و فراگیر استفاده كرده و گروه های مخالف مردمسالار حول اصلاحات سیاسی به عنوان گزینه معتبر شهروندان روس انسجام بیشتری با یكدیگر داشته باشد.

در همین حال 'سرگئی اودالتسف' از رهبران گروه های مخالف دولت روسیه امروز در اظهاراتی درخواست كرد كه پنجم ماه آینده میلادی ، دور روز قبل از تحلیف پوتین به عنوان رییس جمهوری، تظاهرات میلیونی در مسكو برگزار شود.

اظهارات و اقدامات غربی ها و گروه های مخالف وابسته به آنها در داخل روسیه در خصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در حالی صورت می گیرد كه مقام های ارشد روس پیش از این بارها اعلام كرده اند كه اجازه نمی دهند دیگران در مورد مسایل داخلی آنان تصمیم گیری كنند.

اروپام/518



:: برچسب‌ها: ایتالیا , عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار ایرنا دكتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در سفر به شمال خوزستان طرح مسكن یكهزار واحدی مهراندیمشك را افتتاح خواهد كرد.

رییس جمهوری در سفر به خوزستان همچنین ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز، پل كابلی اهواز، واگذاری واحدهای مسكن مهر و چند پروژه دیگر را در سفر یك روزه به خوزستان افتتاح خواهد كرد.

به گزارش ایرنا این سفر جزو سفرهای استانی و هیات دولت نیست و سفر چهارم استانی هیات دولت به خوزستان در سال آینده انجام خواهد شد.

بنا به اظهار سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان پروژه هایی كه امروز توسط رییس جمهوری مورد بهره برداری قرار می گیرد 600 میلیارد تومان هزینه دربر داشته است.

538/640



:: برچسب‌ها: نیویورک شهرستان , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()